Jak postupovat při prodeji nemovitosti?

Prodej nemovitosti je dlouhý a náročný proces, který může zkomplikovat i jedna malá chybička. Pojďme se podívat, na co všechno je potřeba myslet, aby vše proběhlo hladce. 

Jak dlouho prodej vůbec trvá?

Běžný prodej se odvíjí podle typu nemovitosti. V případě bytu jde průměrně o cca 3 měsíce, prodej domu trvá okolo půl roku. Pokud potřebujete peníze hned, nabízí se řešení v podobě okamžitého výkupu nemovitosti. Někteří realitní makléři jsou schopni nabídnout vám peníze už do 48 hodin. Obvykle platí, že za nemovitost dostanete cca 90 % její tržní ceny. 

Úspěch je v poctivé přípravě

Většina lidí si při myšlence na prodej nemovitosti vybaví inzerát a prohlídky potenciálních zájemců. Ve skutečnosti tvorbě poutavé nabídky předchází spousta papírování. Aby celý průběh odsýpal, doporučuji tuto fázi nepodceňovat. Co vše budete na začátku potřebovat?

  • Zkontrolujte, že nabízená nemovitost nemá žádná věcná břemena, zástavy nebo exekuce a ujistěte se, že k ní nepřísluší nezapsané přístavby či vedlejší stavby.
  • Zajistěte si výpis z katastru nemovitostí a přiložte k němu kupní smlouvu nebo jinou listinu, která z vás dělá vlastníka.
  • Zkontrolujte stav nemovitosti. Lidé nakupují očima – pokud je tedy možnost vymalovat nebo provést drobné opravy, určitě neváhejte. 
  • Připravte si doklady o nákladech na provoz a doklady o revizích spotřebičů. Nezapomeňte také na průkaz energetické náročnosti budovy. 

Nechte si nemovitost nacenit od profesionála

Při naceňování nemá smysl experimentovat. Amatérský odhad může totiž znamenat, že na prodeji proděláte peníze, nebo bude nabízená nemovitost ležet na inzertních serverech bez povšimnutí třeba i rok. Svěřte svou důvěru raději profesionálním makléřům. Nejen, že znají realitní trh jako své boty. Díky zkušenostem navíc ví, jak cenu ovlivní obchod nacházející se v blízkosti nebo třeba balkon. 

Kvalitní fotky řeknou více než slova

Při přípravě samotného inzerátu si dejte záležet na vizuální stránce. Kvalitní fotky jsou základ, pokud ale uděláte něco navíc, zajistíte si, že váš inzerát mezi ostatními vynikne. Vsadit můžete na videoprezentaci, 3D půdorys, home staging nebo třeba záběry z dronu. 

V inzerátu rozhodně nepřehánějte. Kupující to totiž dřív nebo později stejně pozná a z prodejte tak možná nic nebude. Buďte struční a uveďte všechny důležité informace. Potenciálního zájemce budou zajímat nejen dispozice, ale také občanská vybavenost a zajímavosti v okolí. Platí také, že byste měli inzerát vystavit na co možná nejvíce místech. Jeden nebo dva inzertní servery pro rychlý prodej stačit nebudou. 

Udělejte dojem při prohlídkách

I když budete prodávat krásný byt za skvělou cenu, čeká vás okolo 10 prohlídek. Nikdy nevíte, který ze zájemců bude ten pravý, je tedy důležité věnovat všem dostatek času a pozornosti. Při prohlídce proveďte zájemce všemi místnostmi a nic nezakrývejte. Rozhodně nezatajujte skryté vady a nedostatky. Mějte také připravené všechny dokumenty zmíněné na začátku tohoto článku. Kupující si je od vás může kdykoliv vyžádat a je tedy lepší být připraven. 

Vsaďte na zkušenosti

Mnoho lidí chce ušetřit a zajistit vše na vlastní pěst. Udělat chybu je ale opravdu snadné, a tak se může celý proces táhnout třeba i rok. Je tolik věcí, které se můžou pokazit a dalo se jim předejít spoluprací s odborníkem. Kvalitní realitní makléř se vám opravdu vyplatí. Nejen, že se postará o vše za vás – díky kvalitnímu odhadu ceny a zkušenostem vyjedná férovou cenu a najde správného kupce. V inzerátu nebude chybět kvalitní videoprohlídka, 3D půdorys nebo třeba záběry z dronu. Díky online marketingu jej navíc zpropaguje třeba i na sociálních sítích. Postará se o prohlídky a hravě si poradí s papírováním i právními předpisy.